Evropské volby 2014

004_web.jpg

V souvislosti s nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu jsme pro středoškolské učitele připravili výukové lekce o evropských volbách a školení, na kterém se učitelé s lekcemi seznámí a osvojí si jejich výuku. Kurz je zaměřen na rozvoj výukových metod, utříbení materiálů i podání návodných lekcí, díky čemuž snese zapojení účastníků z různých oborů a s různými znalostmi daných témat.

Kurz je akreditovaný v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Kurz a metodické materiály jsou pro zúčastněné zdarma.

Účelem kurzu je představit učitelům občanské výchovy a příbuzných předmětů vzdělávací lekce o nadcházejících volbách do Evropského parlamentu a o podstatě voleb v demokracii včetně souvisejících materiálů a zaškolit je v jejich využití. Kromě toho učitelé absolvují praktický trénink zaměřený na práci s politickými tématy ve výuce. Hlavní metodou práce je představení modelových lekcí pro jednotlivá témata formou praktického provedení, kde účastníci kurzu prožívají lekce stejně jako žáci na školách. Následuje společná reflexe, během níž se účastníci mohou vzájemně inspirovat k dalším případným úpravám modelové lekce.

Tréninkový modul pro učitele

Jak vyučovat o politických tématech na středních školách?

Tento modul se zaměřuje na představení a vysvětlení, jak ve výuce pracovat s politickými tématy. Učitelé se dozvědí, jak vnášet politická témata do výuky, jak s nimi vyváženě pracovat tak, aby nebyla narušena pluralita názorů a politických proudů. Zároveň s tím se učitelé dozvědí, jak koncipovat vyučovací hodinu tak, aby byli schopni efektivně probrat zvolené téma včetně zapojení žáků do výuky např. pomocí diskuse. Získané poznatky si učitelé v rámci daného tématu natrénují na modelových situacích.

Výukové moduly pro žáky

Tematická oblast 1: Demokracie a volby

Tento modul obsahuje vzdělávací cíle zaměřené na představení podstaty demokracie a významu voleb v demokratických režimech. Hlavním cílem je porozumění principům, na kterých funguje demokracie, role občana v demokracii a jeho možnost zapojení. Důraz je kladen především na význam voleb, které jsou hlavním prostředkem alternace moci a na roli, kterou občané ve volbách zastávají.  

Hlavní vzdělávací cíle:

  • Žák si uvědomuje podstatu demokracie.
  • Žák si uvědomuje roli a význam občanů v demokracii.
  • Žák si uvědomuje význam a roli voleb v demokratických režimech.

Tematická oblast 2: Evropské volby 2014

V tomto výukovém modulu se žáci dozvídají o funkci a roli Evropského parlamentu (EP) v Evropské unii (EU). Evropský parlament je představen jako instituce, jejíž členové jsou přímo voleni občany členských zemí a jako instituce, která má nezastupitelnou roli ve fungování EU a významně ovlivňuje její činnost. Žáci se dozvídají o jednotlivých frakcích, které v EP působí, seznamují se s jejich významem a působností. Uvědomují si tak význam, který volení zástupci v EP mají.

Hlavní vzdělávací cíle:

  • Účastnící se dozvídají o roli a postavení Evropského parlamentu v EU.
  • Účastnící se dozvídají o roli europoslanců a různých frakcí v EP.
  • Účastnící si uvědomují význam voleb do Evropského parlamentu.

Kurz Evropské volby 2014 je vzdělávacím programem Zastoupení Evropské komise v ČR a Informační kanceláře Evropského parlamentu v ČR, který realizuje Centrum občanského vzdělávání.